Jak probíhá adaptace
Poprvé ve školce
Doporučené dovednosti před nástupem do školky:
- znát svoje jméno, starší děti i příjmení
- umět si říci, co chce nebo potřebuje
- umývat si ruce, utírat se do ručníku
- smrkat
- jíst lžící a pít z hrnečku, skleničky
- během jídla sedět v klidu u stolu
- rozpoznat svoje oblečení
- obouvat a zouvat boty, bačkory (tkaničky pomůže zavázat učitelka)
- oblékat se a svlékat - tričko, kalhoty, ponožky (učitelka by měla pomoci jen v případě nutnosti)
- používat toaletu - umět si včas říci
Adaptační plán Mateřské školy Sedliště
Začlenění dítěte do prostředí MŠ
- významná událost týkající se celé rodiny
- dítě si musí zvyknout na odloučení od rodičů, na denní režim, učí se fungovat v kolektivu vrstevníků, setkává se s novou autoritou
- adaptace je dlouhodobou záležitostí a vždy musí být zohledněná osobnost dítěte a domluvit se na postupu s rodinou týkající se konkrétního dítěte
- podmínkou úspěšného vstupu do mateřské školy je postupné seznamování se s novým prostředím (je to věc individuální)
- co by dítě mělo samo zvládnout - bezproblémovému zařazení do běžného režimu MŠ pomůže, když dítě bude mít zvládnuté sebeobslužné činnosti přiměřené věku, bývá na návštěvě u prarodičů či známých bez přítomnosti rodiče
Podle Matějčka (2005) dítě zralé pro mateřskou školu by mělo umět běhat, skákat, jezdit na trojkolce, samo pít z hrnečku, obsloužit se u jídla a při oblékání, koordinovat své pohyby.
Adaptační proces
- adaptační proces začíná u zápisu "Dnem otevřených dveří" kdy se dítě společně s rodinou může seznámit s prostorami školky, s režimem dne, s pedagogy, s prací dětí a učitelek ve třídě i v šatně, mají možnost nahlédnout do nabízeného vzdělávacího programu aj.
- během posledního srpnového týdne mají rodiče možnost navštívit MŠ dopoledne (9:30 - 11:00), odpoledne (14:45hod - 16:00). V prostředí mateřské školy dítě nikdy nenechávejte mimo Váš dozor, protože za bezpečnost dětí ručí rodiče, nově příchozí děti jsou do MŠ zapsány až k 1.9.
- před nastoupením dětí pořádáme "Informativní schůzku", kde jsou rodičům sděleny všechny důležité informace a je prostor i pro jejich dotazy
- počet a průběh návštěv domlouváme s p. učitelkami (min. 2-3) - vhodná konzultace mezi rodičem a učitelkou - poznávání dítěte
- nástup dítěte není nutný ihned k prvnímu září, kdy přijde více nových dětí a není snadné ze strany učitelky se každému plně věnovat - lze domluvit s p. učitelkou nejvhodnější termín nastoupení během dalších týdnů v září či říjnu (pokud rodiče mají tuto možnost)
- první návštěva MŠ - rodič přijde do třídy a s dítětem si projde třídu, podívají se na hračky, chvilku si zahrají a následně rodič odchází ze třídy pryč (na 10 min -1 hod) - ve slíbenou dobu přijde, projeví radost, že si dítě pěkně hrálo a společně odcházejí domů
- druhý den se zkrátí společná doba ve třídě a prodlouží se doba bez rodiče (např. hraní a vycházka a odchází před obědem)
- třetí den rodič přivede dítě do MŠ a rozloučí se rychleji, než den předchozí (pokud to půjde, tak u dveří) a vyzvedne dítě po obědě
- doporučujeme dávat malé děti do školky pouze 2-3 dny v týdnu, pokud je to možné
- Zvykání na školku je individuální proces, proto je potřeba adaptační proces přizpůsobit potřebám daného dítěte!
- děti vyzvedáváme po obědě do plného zvládnutí adaptace v MŠ a až pak se domlouváme na odpočívání po obědě a vyzvednutí si dítěte po odpolední svačině (nejdříve ve 14,30hod)
Osobnost učitelky a její role související s problematikou adaptace dítěte
- úkolem učitelky je vytvářet klidnou, bezpečnou a vstřícnou atmosféru
- nabízet dětem dostatek podnětů pro jejich rozvoj skrz přirozené poznávací city (zvědavost,..)
- uspokojení potřeby dětské hry (řízené a spontánní činnosti půl na půl)
- pomáhá ucelit a posilnit dětský kolektiv, aby byl přátelský a příjemný pro každého
- schopnost navázat vstřícné vztahy s rodinami dětí
- otevřené a na pravdě založené informování rodičů o pobytu dítěte v MŠ
- plánování adaptačního procesu založených na předchozích zkušenostech
Co pro dítě může udělat rodina
- o školce mluvíme hezky (nikdy dítě nestrašíme, pokud s něčím nesouhlasíme, pak to řešíme s učitelkami a nikoliv s dítětem - důležitá jednota rodič - učitelka), těšíme se na školku a propojujeme hry v domácím prostředí s hraním v MŠ (písničky, básničky, čtení pohádky - co ve školce děláme, můžete vidět na nástěnce v šatně, na webu školy)
- chování dětí neřešíme před dítětem
- i rodiče se zpravidla začleňují do nové skupiny, skupiny rodičů dětí z MŠ, a to je spojeno se zvládáním nejrůznějších požadavků (včasný příchod do MŠ, odhlašování dětí do 7hod aj.)
- dodržování slibů - např. přijdu pro tebe hned po svačince, vyzvedne tě po obědě dědeček - používejme časové označení, kterým dítě rozumí - po obědě, po svačině, po spaní
- s dítětem o školce mluvíme, zajímáme se o dění (sledujeme nástěnky, rozhovory s dítětem), ale nikdy na dítě netlačíme - přehnaný zájem může v dítěti vyvolat nejistotu
- pokud dítěti oznámíte, že půjde do MŠ, stůjte si za tím a do MŠ ho skutečně dejte
Vztah rodina - MŠ
- důvěra, otevřenost, upřímnost - pokud dítě vidí, že maminka má příjemný vztah s učitelkou, pak i dítě je důvěřivé
- možnost kdykoliv si domluvit konzultační hodiny s p. učitelkou nebo i p. ředitelkou
- rodiče nám prozradí důležité informace o dítěti - co má rádo, jak je oslovováno aj.
- doporučujeme rodičům, aby si dítě vzalo z domu oblíbenou hračku, ke které má hezký vztah a stala se pro něj oporou (na vlastní zodpovědnost rodičů, za hračky neručíme - není to v našich silách, bezpečnost dětí na prvním místě)
- naplánovat si ráno tak, aby nemusel být doma stres a časová tíseň z "nestíhání" - klidné ráno dítě příjemně naladí a probudí v něm pocit bezpečí
- při odchodu musí být rodič dobře naladěn a nedat na sobě znát žádné obavy
- rodina by zpočátku neměla naléhat na dítě, aby se zapojovalo do společných her, aktivit a výtvarných činností - zpočátku dítě pozoruje a až nastane pravý čas, dítě začne mít chuť napodobovat starší kamarády a samo se zapojí
- důležité je sdílení - vyprávíme si s dítětem o MŠ, jak se mělo, zpíváme písničky, které se učíme ve školce (viz. nástěnka, web školy) - pravidelně se informujeme o dění v MŠ
- neprotahujeme loučení - přiměřené
Cíl adaptačního programu
- přiblížit mateřskou školu rodinám s dětmi, které se připravují na zahájení docházky (dostatečné seznámení s prostředím, podmínkami vzdělávání, pedagogy a personálem školy)
- seznámit rodiče s adaptačním programem a domluvit se s nimi na nejvhodnějším postupu právě pro jejich dítě vzhledem k jeho osobnosti, věku a potřebám
- umožnit dětem, které budou navštěvovat mateřskou školu postupné a nenásilné poznání nového prostředí